Aktuellt

Hur man använder sociala medier för att bygga upp ett varumärke

Sociala medier har utvecklats av människans behov av att komma i kontakt med andra och av framstegen inom digital teknik. Det är en berättelse om att upprätta personliga förbindelser i en enorm skala. Sociala medier kan definieras som ”former av elektronisk kommunikation, såsom bloggar, forum, webbplatser för sociala nätverk eller meddelandeappar.

De vanligaste formerna av sociala medier är bloggar, sociala nyheter, bloggnätverk och recensionstavlor. Bloggar är en integrerad del av sociala medier eftersom de kombinerar ett användarkonto, ett kommentarsfält och ett nätverk av användare. Det finns en mängd olika bloggplattformar, från Tumblr till WordPress, men dessa är bara en handfull av många. Alla är användbara för att bygga upp gemenskaper och kommunicera med vänner och kollegor.

Twittermarknadsföringskampanjer är särskilt effektiva under mässor. Genom regelbundna inlägg kan företagen uppdatera användarna om sina produkter och utvecklingen, eller skapa mediabrusning kring kommande produkter. Regelbundna inlägg kan också användas för att informera användarna om en kommande produktlansering, och användarna kan lämna kommentarer till innehåll som andra användare har lagt upp. Genom att använda Twitter för att kommunicera med kunder och anställda kan företag maximera sin närvaro på plattformen. Det finns ingen anledning att ignorera detta kraftfulla verktyg för att bygga ett varumärke.

Kalendrar för marknadsföring i sociala medier

Innehållskalendrar är avgörande för din marknadsföringsstrategi för sociala medier. Din marknadsföringskalender för sociala medier bör återspegla din uppdragsbeskrivning för varje profil och spegla de olika typer av innehåll som du planerar att publicera. Du bör skriva cirka 20 procent av ditt innehåll för att främja ditt varumärke, medan en tredjedel bör vara i syfte att omvandla läsare till kunder eller generera vinst. Den andra tredjedelen av ditt innehåll bör handla om att dela idéer och berättelser från andra likasinnade företag. Genom att följa dessa enkla tips kommer du att kunna publicera innehåll oftare och mer effektivt.

Innehållsriktning är ett sätt att skapa en lojal följarskara och organiskt sprida ditt varumärkes budskap till nya målgrupper. Det är viktigt att övervaka trender i branschen och hålla jämna steg med konkurrenterna. Kopiera dock inte någon annans reklam – det är ett säkert sätt att sluta med en misslyckad kampanj. Att skapa unikt innehåll är avgörande för att behålla följare och bygga upp en lojal fanbase. Ta också reda på vad dina följare behöver och vill läsa. Ditt innehåll ska hjälpa till att lösa deras problem eller erbjuda dem något som hjälper dem att lösa sina problem.

När du bestämmer dig för vilken plattform för sociala medier du ska använda bör du först fastställa din målkund och vilken målgrupp som passar bäst för ditt företag. Varje plattform för sociala medier har alternativ för att rikta din målgrupp efter demografi, intressen och beteenden. Genom att veta vilken målgrupp du riktar dig till kan du leverera relevant innehåll till din målgrupp och hålla dem engagerade. Genom att rikta din målgrupp undviker du att slösa tid på innehåll som inte faller dem i smaken.

Hur företag kan få ut det mesta av sociala medier

Sociala medier handlar inte längre bara om att dela foton. Företag använder nu plattformarna för att öka varumärkeskännedomen, engagera sig med kunder och skapa meningsfulla mänskliga kontakter. Instagram, till exempel, har 500 miljoner dagliga användare och erbjuder ett antal funktioner för företag som vill utnyttja sin publik. En av de mest kraftfulla fördelarna med sociala medier för företag är dess förmåga att bygga upp ett förtroende för varumärket, vilket främjar mottagligheten för marknadsföring och nya affärer. I den här artikeln tittar vi närmare på hur företag kan dra nytta av dessa verktyg och få ut det mesta av dem.

I takt med att de sociala mediernas popularitet fortsätter att öka, ökar också det politiska inflytande som användarna kan ha. Tusentals tweets om Hillary Clinton publicerades i Saudiarabien som en del av ett försök att manipulera den politiska opinionen i landet. Riyadhs företag för social marknadsföring var till exempel inblandat i denna kampanj. Politiker har också upptäckt hur kraftfulla sociala medier kan vara för att sprida sitt budskap och påverka väljarna. Denna typ av verksamhet har dock sina risker.

Men även om storleken på ett företags närvaro i sociala medier kanske inte är lika stor som Starbucks kan ett litet företag få en kris av samma omfattning. En enda tweet kan få katastrofala konsekvenser om människor inte reagerar, särskilt om den delas brett. Ett välskött socialt konto och en krisplan kan hjälpa organisationer att reagera på eventuella kriser. På så sätt kan företag utnyttja sociala medier på bästa sätt för att få maximalt värde av sin närvaro på nätet.